Hoe New York eruit zou zien als het een kwart van zijn wegen autovrij maakt

De weg naar de toekomst

Als je aan Amerikanen denkt, dan denk je waarschijnlijk aan mensen die graag auto rijden. Maar wist je dat slechts minder dan een kwart van de New Yorkers met de auto naar het werk rijd? De overgrote meerderheid van hen verplaatst zich te voet, met de fiets, of met het openbaar vervoer.

Maar het is niet zo dat de auto daarom geen koning is in New York City. In de stad die nooit slaapt, vormen de straten en trottoirs de grootste openbare ruimte. Toch wordt meer dan 75 procent van die ruimte wordt momenteel gebruikt voor autorijden en gratis parkeren – ook al bezit een minderheid van de New Yorkers een auto. Het NYC 25×25 initiatief wilt hier verandering in brengen.

Ondanks de overvloedige autowegen en parkeerplaatsen, zijn de dagelijkse levens van New Yorkers beperkt tot smalle trottoirs en de randen van straten. Dat is daar vechten om een plekje in de schaarse openbare ruimte geblazen. Maar tijdens de coronaperiode zijn er alleen maar meer mensen beginnen fietsen. Door deze evolutie zijn bedenken sommige New Yorkers zich of deze indeling wel slim is. In het NYC 25×25 rapport wordt daarom bekeken hoe New York eruit zou zien als een deel van die autoruimte vrijgemaakt zou worden voor de rest van de bevolking.

Met een coalitie van meer dan 80 vakbonden en organisaties voor economie, onderwijs, milieu, rechten voor mensen met een handicap en volksgezondheid daagt Transportation Alternatives met dit rapport de leiders van New York City uit om een grote belofte te doen: om tegen 2025 25% van de ruimte voor auto’s om te zetten in ruimte voor mensen.

Is dat realistisch? Europese steden zoals Oslo en Parijs ondergaan gelijkaardige transformaties, dus de coalitie vindt van wel. En de voorspellingen zijn veelbelovend.

Door een vierde van de meer dan 30.000 kilometer aan rijbanen en 3 miljoen van de gratis parkeerplaatsen in de stad in te nemen, zou New York dit kunnen doen:

  • 1.609 kilometer aan voetgangersstraten openen.
  • Eén autovrij blok openen voor spel, buitenleren en ophalen en wegbrengen bij elke van de 1.700 openbare scholen in de stad.
  • Elke bewoner binnen vijf minuten lopen van 804 kilometer busbanen en 64 kilometer busbanen plaatsen, en binnen een kwart mijl van 804 kilometer (echte, auto-beschermde) fietspaden.
  • Het populaire deelfietsprogramma stadsbreed uitbreiden.
  • 1.645,094 vierkante meter straatruimte verhuren aan bedrijven en non-profitinstellingen, zoals restaurants en kunstorganisaties.
  • 269.419 vierkante meter aan bredere trottoirs toevoegen om New Yorkers met rolstoelen en kinderwagens te helpen.
  • Openbare fietsenstallingen op elke straathoek plaatsen.
  • 24,384 meter stoep op elke straat reserveren voor pakketlevering, ophalen en wegbrengen, en afvalopslag en -inzameling (sorry, ratten).
  • 15.000 nieuwe bomen planten, wat gelijk staat aan bijna een heel Central Park toevoegen aan het bladerdak van de stad.
  • 3.530,361 vierkante meter creëren voor buurten om naar eigen inzicht toe te wijzen – bijvoorbeeld basketbalvelden.
  • Hubs oprichten voor straatverkopers, banken, bomen, openbare toiletten, oplaadpunten voor fietsen en fietsenstalling buiten elk van de 472 metrostations van de stad.
  • Ontdoen van elke kruising van geparkeerde auto’s die het zicht van bestuurders belemmeren, om de veiligheid van voetgangers te waarborgen.
  • Meters plaatsen op honderdduizenden openbare parkeerplaatsen, waarbij miljarden worden opgehaald voor het openbaar vervoer.

Bron van deze cijfers: slate.com op basis van het rapport.

Hoe New York eruit zou zien als het een kwart van zijn wegen autovrij zou maken - NYC 25x25 - Antwerpen Autoluw

En dan hebben we het nog niet gehad over de voordelen die een autoluwere binnenstad sowieso met zich meebrengt: gezondheid en verkeersveiligheid. Ook in New York vormt het verkeer een probleem. Het NYC 25×25 rapport heeft er het volgende over te zeggen:

Mensen die buiten New York City wonen, rijden elke dag met 4,4 miljoen auto’s en vrachtwagens door de wijken van de stad. Dichtslibbende en gevaarlijke straten kosten de stad New York en haar inwoners meer dan 6 miljard dollar per jaar aan verkeersongevallen en verloren tijd. De gemeenschappen met een laag inkomen en gekleurde gemeenschappen dragen de last – langer woon-werkverkeer, hetere buurten, slechtere luchtvervuiling, hogere astmacijfers, meer gezondheidsaandoeningen gerelateerd aan autovervuiling en meer vroegtijdige sterfgevallen.

Een autoluwe binnenstad zou dit kunnen verhelpen. De uitdaging om 25 procent van de autoruimte om te zetten in ruimte voor mensen biedt dus heel wat voordelen. Het zou niet alleen het milieu en de levenskwaliteit van alle New Yorkers verbeteren, maar ook de economie en cultuur ten goede komen.

En het is ook geen manier om autobestuurders te straffen. Ook zij kunnen profiteren van een autoluwe binnenstad. Voor New Yorkers die voor hun werk moeten rijden, zoals aannemers, taxichauffeurs en bezorgers, vermindert een project zoals NYC 25×25 files en vergroot het de verkeersveiligheid. Dat is ook de tendens die we zien in andere autoluwe projecten!

De uitdaging is uitgesproken, de visie is helder. Nu is het nog aan de leiders van New York om de weg vrij te maken voor een moderne stad. Een stad die gedreven wordt door mensen en niet door auto’s. Zou het niet mooi zijn als New York het stereotype van de Amerikaan met zijn grote SUV kon doorbreken?

Hoe zou jouw buurt eruit zien als men een vierde van de autoruimte vrij zouden maken voor andere mensen? Lijkt dat je daar een goed idee? Laat het ons weten!

LEES HET VOLLEDIGE RAPPORTLAAT ONS WETEN HOE JIJ JE BUURT ZOU TRANSFORMEREN

Deel onze droom met de wereld
Antwerpen Autoluw