Antwerpen – 4e fietsstad ter wereld? - Copenhagen Index Kopenhagen - Antwepen Autoluw
Mensvriendelijke stad

Antwerpen – De 4e fietsstad ter wereld?

Onze stad scoort

Volgens de meest recente Copenhagen Index is Antwerpen de 4e fietsstad ter wereld (enkel Kopenhagen, Amsterdam en Utrecht scoren beter). Antwerpen krijgt goede punten voor de fietsinfrastructuur, meer autoluwe straten, de mentaliteit van de bewoners en een ambitieus beleid.

We kregen de afgelopen weken enkele meldingen van Antwerpenaren over onveilige fietsinfrastructuur en stellen ons de vraag of Antwerpen inderdaad een fiets-walhalla is.

Wij hadden het geluk om afgelopen zomer een fietsreis te maken die ons (met behulp van trein en boot) naar Gothenborg bracht – en gelukkig ook terug. We fietsten en verbleven onder meer in Maastricht, Lübeck, Rostock, Kopenhagen, Malmö, Lund, Gothenborg en Hamburg. Met uitzondering van Maastricht en Lund zijn het allemaal havensteden (en de meeste ook Hanse-steden met een lange historiek en een mooi historisch centrum).

Het viel ons op dat de fietsinfrastructuur in deze landen over het algemeen beter is dan in Vlaanderen. Op vele plaatsen is er een parallel wegennet voor fietsers. In Duitsland kennen we allemaal de witte wegwijzers met rode letters: fietswegen of rustige wegen, afgescheiden fietspaden en regelmatig ook speciaal voor fietsers aangelegde routes. In de buitenwijken van Zweedse steden is er een afzonderlijk fietswegen netwerk. De meeste huizen (in buitenwijken) zijn er op aangesloten en Google wijst de weg (als je op het fiets-icoon klikt).

Kopenhagen & Hamburg

In de stadscentra is het beeld wisselend. Alle steden hebben (evident) een autovrije kern, maar buiten deze oases bepaalt de auto het beeld en zijn er weinig of geen autoluwe fietsroutes. Met name in deze zones (vergelijkbaar met Antwerpen buiten de leien) heeft Antwerpen de zaken beter in mekaar dan Lübeck, Rostock, Gothenborg, en zeker beter dan Kopenhagen, Malmö en Hamburg – 3 concurrenten voor Antwerpen in rangschikking. Jaar op jaar blijft Antwerpen het dan ook beter doen in de Copenhagen Index.

Hieronder zie je de evolutie:

2015 2017 2019
1 Copenhagen Copenhagen Copenhagen
2 Amsterdam Utrecht Amsterdam
3 Utrecht Amsterdam Utrecht
4 Eindhoven Strasbourg Antwerp
5 Malmö Malmö Strasbourg
6 Nantes Bordeaux Bordeaux
7 Bordeaux Antwerp Oslo
8 Strasbourg Ljubljana Paris
9 Antwerp Tokyo Vienna
10 Seville Berlin Helsinki

 

Wat denk jij van deze ranking?

Het concept fietsstraat is een fantastisch instrument om stedelijke (auto-)mobiliteit te combineren met leefbaarheid van woonstraten en veiligheid van de wandelende en fietsende weggebruiker. In een zone 30 omgeving mag ook het snelheidsverschil tussen fiets en auto geen storend probleem zijn, toch?

Als je zelf al fietservaringen had in deze steden, mag je die altijd met ons delen op deze pagina.

Deel onze droom met de wereld
Antwerpen Autoluw