De verkoop van tandpasta met fluoride is in Europa gestart na de 2e wereldoorlog. Deze tandpasta was een geweldige uitvinding, want fluoride beschermt efficiënt tegen tandbederf. Maar “fluoride” is een eng woord. Hoe wisten producenten de bevolking in korte tijd te overtuigen van het nut van dit goedje? Het succes van tandpasta is te danken aan sterke marketing: de waarde van een frisse mond en een stralende glimlach. Knap bedacht van de marketeers, want positieve en korte termijn prikkels zijn veel succesvoller als drijfveer voor menselijk gedrag.
Tja, wie wil er niet stralend en fris uitzien?
Zo is het ook met een autoluwe stad
Iedereen weet dat een autoluwe stad beter is voor de gezondheid van de inwoners, voor de veiligheid, zorgt voor minder lawaai, etc. Maar dat zijn de vage, lange termijn en collectieve voordelen van de autoluwe stad. En op een regenachtige dag zijn de voordelen van de fiets en de tram ten opzichte van de auto in je garage natuurlijk nog moeilijker uit te leggen.
Nochtans is de modal shift een essentieel onderdeel van de mobiliteitsplannen van Antwerpen in het kader van het toekomstverbond:
Straatvinken houdt een jaarlijkse telling van de hoeveelheid verkeer en de verdeling tussen gemotoriseerd verkeer en zachte verplaatsingen. Hun conclusie naar aanleiding van de telling van 2022 is dat er nog geen sprake is van een shift van auto naar andere vervoersmodi. En dat er ook geen daling is van het verkeer in de Antwerpse binnenstad.
Het wordt dus tijd dat de marketeers een positieve campagne lanceren om fietsen (en wandelen en steppen) te promoten als fun, feelgood, fris en stralend!
En trouwens: eerst had de tandenborstel een elektrische variant, en even later volgde de fiets. Toeval? Ik denk het niet.