Mechelen breidt zone 30 uit met een snelheidslimiet op de trajectcontrole
Mensvriendelijke stad

Ook Mechelen breidt zijn zone 30 uit en maakt de stad zo veiliger

Zone 30 maakt het verschil tussen leven en dood

Alle Antwerpse woonwijken zijn al sinds 2018 zone 30. En ook Mechelen doet nu mee, want sinds 1 februari voert de stad een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur in op een groot deel van de Hombeeksesteenweg. Daarmee wordt de vorige snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur verlaagd. De cijfers zijn duidelijk: dat maakt het verschil tussen leven en dood.

Onder meer in De Standaard en Het Nieuwsblad viel onlangs te lezen hoe de stad Mechelen de snelheid in een deel van de Hombeeksesteenweg heeft verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. De Plaisancebrug, het Plaisanceplein en de Eggestraat worden hiermee opgenomen in het nieuwe snelheidsregime. Dit veroorzaakt een aaneengesloten zone 30 binnen de woonzone van Mechelen-Zuid. Burgemeester Alexander Vandermissen zegt dat hierdoor “een grote aaneengesloten zone 30 binnen de woonzone van Mechelen Zuid.” ontstaat. De wijk had namelijk al een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur in een deel van de straten. De veranderingen horen de verkeerssituatie dus duidelijker te maken door dezelfde snelheidsbeperking toe te passen op meerdere zones.

Betekent dit dat er gretig boetes worden uitgestuurd naar iedereen die zich niet van deze wijziging op de hoogte was? Nee, in eerste instantie zullen waarschuwingsbrieven worden gestuurd naar bestuurders die de snelheidsovertreding begaan. Maar op lange termijn kan dit natuurlijk veranderen.

Het doel van de stad is om het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot nul te herleiden met maatregelen als snelheidsbeperkingen en aandacht voor zachte weggebruikers bij nieuwe projecten. Later dit jaar wordt daarom ook de Ridder Dessainlaan omgebouwd tot fietsstraat. En Mechelen is niet alleen, ook Beveren bijvoorbeeld doet al gelijkaardige inspanningen. Het uitbreiden van de zone 30 is dus een echte trend, waarvan Antwerpen in Vlaanderen pionier is.

 

Onze Reactie

Zone 30 maakt het verschil tussen leven en dood voor voetgangers, fietsers en kinderen

In een stad waar verkeersveiligheid een prioriteit is, is het invoeren van zone 30 in woonstraten een logische stap. Hoewel het voor critici natuurlijk kan lijken op een rondje ‘autobestuurder pesten’ of ‘pestbelasting’, is het voor voetgangers, kinderen en fietsers een belangrijke maatregel die het verschil kan maken tussen leven en dood in geval van een aanrijding. We zijn dan ook tevreden met deze nieuwe maatregelen van de stad Mechelen.

De impact bij een aanrijding aan een snelheid van 30 km/u versus 50 km/u verschilt namelijk enorm. In plaats van te kijken naar zone 30 als beperking voor autobestuurders, is het belangrijk om te zien hoe het bijdraagt aan een stad met minder verkeersdoden onder voetgangers en fietsers. Laten we dit toelichten op basis van wat de Vlaamse Stichting Verkeerskunde erover te vertellen heeft:

70 km/u

Een aanrijding aan een snelheid van 70 km:u Brandweerwagen - Zone 30 in Mechelen - Antwerpen Autoluw

Een aanrijding aan een snelheid van 70 km/u komt overeen met een val van 20 meter hoog. Dat is bijna zo hoog als de ladder van een brandweerwagen. Van zo’n hoogte vallen is in veel gevallen fataal.

50 km/u

Een aanrijding aan een snelheid van 50 km/u komt overeen met een val van 10 meter hoog. Dat zijn 3 à 4 verdiepingen. Als je geluk hebt kan je het navertellen …

30 km/u

Een aanrijding aan een snelheid van 30 km:u Huis met open raam - Zone 30 in Mechelen - Antwerpen Autoluw

Tenslotte komt een aanrijding aan een snelheid van 30 km/u overeen met een val uit het raam van 3,5 meter hoog. Als je geluk hebt kom je er van af met enkele breuken, tenzij je ongelukkig op je hoofd terecht komt.

En dit is nog maar de data voor voetgangers. Ook andere zachte weggebruikers lopen gevaar. Speedpedelec-bestuurders bijvoorbeeld lopen zelfs aan lage snelheden een hoog risico op ernstige verwondingen bij een val. Een speedpedelec-bestuurder die valt aan 45 km/u maakt een val vanuit de 3e verdieping (8 meter hoog). Het feit dat ook scooters, motors en speedpedelecs zich aan de zone 30 horen te houden is dus een goede zaak.

Een uitgebreide zone 30 brengt trouwens nog andere voordelen met zich mee:

  • De tragere snelheden zorgen ook voor minder geluidsoverlast. 10 km trager rijden, dat zorgt voor 8% minder lawaai. Dat is natuurlijk een goede zaak voor alle plaatselijke bewoners.
  • Mensen zullen meer gebruik maken van alternatieve vervoersmiddelen, waardoor de verkeersoverlast daalt. Er zullen minder auto’s rijden waardoor de luchtkwaliteit verbeterd en de hoeveelheid files vermindert.
  • En deze betere verkeerssituatie zal er ook voor zorgen dat het gebruik van die alternatieve vervoersmiddelen aangenamer wordt! Er ontstaat meer ruimte voor voetgangers, fietsers en andere alternatieve weggebruikers.

 

Zone 30 is dus een kwestie van gezond verstand

Er zijn duidelijk veel voordelen verbonden aan een zone 30. In plaats van te kijken naar zone 30 als een beperking voor autobestuurders, is het volgens ons belangrijk om te zien hoe het bijdraagt aan een aangenamere stad met minder verkeersdoden onder voetgangers en fietsers. Ook met de zone 30 van de stad Antwerpen is dit het geval. Wist jij dat zo goed als heel Antwerpen zone 30 is? Alle woonwijken van Antwerpen zijn zone 30, en wij waren de eerste stad in Vlaanderen die dit realiseerde. Dat is iets waar je als Antwerpenaar trots op mag zijn!

Een stad die streeft naar zero-tolerance wat betreft het aantal verkeersdoden bij voetgangers en fietsers is een stad die zone 30 handhaaft in haar woonstraten. De zone 30 in de woonzones van Antwerpen, dat is een kwestie van gezond verstand!

Ken jij nog plekken waar de zone 30 volgens jou uitgebreid mag worden? Of heb je nog andere voordelen ondervonden aan de zone 30 in jouw wijk? Laat het ons allemaal gerust weten.

Deel onze droom met de wereld
Antwerpen Autoluw