PAKT Antwerpen
Getuigenis

“Ik kan niet wachten op het vervolg” – een autoluwe getuigenis uit Berchem

Wordt Antwerpen een stad met 50 Groene Kwartieren?

Antwerpen Autoluw nodigt iedereen uit om hun ervaringen met een autoluw Antwerpen (of andere steden) te delen met de wereld. We zijn daarom blij om onze eerste ingestuurde ervaring met jullie te mogen delen, van een Berchemnaar die de mooie wijken van Antwerpen uitlicht maar ook ruimte voor verbetering ziet. Bedankt voor deze bijdrage, Jo!

Bron bovenstaande foto: (c) PAKT Antwerp via VISITFLANDERS

 

Jo Breesch: Ik kan niet wachten op het vervolg!

Sinds 2020 heb ik de gewoonte aangenomen om ’s avonds nog een uurtje te gaan wandelen of fietsen in de stad. Zelf woon ik in Berchem ‘intra muros’ en mijn wandel- en fietsgebied brengt me voorbij brouwerij De Koninck, het Groen Kwartier, PAKT, de Zurenborg, het Centraal Station met de nieuwe aangelegde Keyserlei en Operaplein, de studentenbuurt, de Grote Markt, Sint-Andries, het Zuid en Nieuw-Zuid, de Harmoniewijk, de Vijfhoekwijk en Oud-Berchem. Elke keer valt het me op dat Antwerpen een stad is op mensenmaat én een mooie stad. Als wandelaar of fietser zoek ik de rustige straten en pleinen op en zeker ’s avonds heeft de stad een rustgevende vertrouwdheid. Eén gedacht komt elke keer terug: ‘Waarom is de openbare ruimte voor 98% ingericht in functie van de prioriteit van de auto?’. Waarom zijn alle woonstraten zone 30, maar aangelegd om 70 km/u te rijden?

Het succes van het Groen Kwartier toont aan dat kwalitatief wonen, succesvolle economische ontwikkeling, zachte recreatie voor jong en oud en autoluwe straten hand in hand gaan. De auto is een gast in het openbaar domein, net zoals fietsers, wandelaars, skaters, enz. De sleutel tot het succes is mijns inziens het autoluwe karakter van de wijk.

Een andere interessante wijk is de studentenbuurt, een wijk met veel potentieel, maar tot recent ingericht voor autoverkeer dat in de smalle straten een disproportioneel deel van de ruimte en de leefbaarheid claimde. Recent is het officieel een woonerf geworden, voorlopig enkel met straatmarkeringen die doen dromen van groen en openbare ruimte waar de bewoner voorrang heeft op de brommende of zoemende passant. Ik ben bijzonder benieuwd naar het vervolg. De wijk Sint-Andries, die qua ligging ten opzichte van het centrum en qua stratenpatroon veel gelijkenissen vertoont met de studentenbuurt, toont aan hoe succesvol de transformatie naar echtgroen en autoluwe openbare ruimte is. Kom zelf eens kijken op de Sint-Andries Plaats en omliggende straten.

Wat houdt ons tegen om van Antwerpen een stad te maken met 50 Groene Kwartieren? We zijn er toch ook in geslaagd om van het Operaplein een autoluw plein te maken, om van de Keyserlei een brede wandelboulevard te maken. We hebben een aantrekkelijk voorbeeld – ik kan niet wachten op het vervolg!

 

 

Wil ook jij je ervaring delen? Vertel ons meer en mogelijks verschijnt ook jouw verhaal op onze kanalen. Zo maken we samen een autoluwe stad van Antwerpen.

Deel onze droom met de wereld
Antwerpen Autoluw