Karl Johans Gate Oslo
Welvarende stad

Waarom Oslo’s autovrije winkelstraten een boost in hun welvaart zagen

10% meer bezoekers in deze hoofdstad

Oslo kreeg al eens aandacht in ons succesverhaal ‘3 bekende steden die investeerden in mensvriendelijke autoluwe straten‘. Daarin bekeken we hoe ruimte geven aan voetgangers en fiets leidde tot een gigantische daling van het aantal verkeersslachtoffers. Vandaag keren we terug naar de Noorse hoofdstad om een belangrijk aspect van hun autoluwe binnenstad onder de loep te nemen: de boost in welvaart die de winkelstraten ervaren.

 

Bezoekers in het centrum met 10% toegenomen

De journalisten van Wired gingen in gesprek met inwoners en bestuurders van Oslo om te ontdekken welke invloed het nieuwe autoluwe beleid had op de handelaars in de winkelstraten. Ze ontdekten dat, ondanks het succes van de initiatieven, Oslo te maken heeft gehad met tegenstand van mensen die het leven zonder auto niet kennen.

Ook sommige handelaars waren niet direct enthousiast omdat ze bang waren voor een daling in hun omzet.

‘Er is een misvatting dat voetgangers de lokale handel schaden,’ zegt Harriet Tregoning, directeur van de New Urban Mobility Alliance, een wereldwijde groep die steden helpt om duurzamer vervoer te integreren.

Maar het succes van Oslo draagt ​​bij aan een groeiend aantal succesverhalen dat autoluwheid niet alleen levens redt, maar ook goed is voor het bedrijfsleven. Na het terugdringen van auto’s nam de bezoekersaantallen in het centrum met tien procent toe!

 

Na het terugdringen van auto’s nam de bezoekersaantallen in het centrum met tien procent toe.

 

Een bloeiend gebied waar topmerken zich willen vestigen

‘Het stadscentrum is nu een bloeiend gebied en alle topmerken willen zich vestigen in de autovrije straten,’ zegt Rune Gjøs, directeur van de mobiliteitsafdeling van de stad Oslo. Hij vervolgt: ‘Hieruit blijkt dat consumenten deze straten aantrekkelijk vinden en dat ze net zoveel geld achterlaten als wanneer ze met de auto komen.’

Ook de vraag naar woningen is in het centrum toegenomen, dankzij minder verkeer en vervuiling.

‘Vroeger gingen gezinnen in het weekend de stad uit, maar nu komen ze naar het centrum,’ zegt Hanna Marcussen, vice-burgemeester van Oslo voor Stedelijke Ontwikkeling. ‘Ze gebruiken het centrum als een plek voor activiteiten, niet alleen om te winkelen en zaken te doen.’

Van Estland tot Spanje: overal in Europa beginnen steden meer ruimte te geven aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Laten we als Antwerpen deze goede voorbeelden blijven volgen.

Antwerpen Autoluw