Parijs Eiffeltoren
Mensvriendelijke stad

3 bekende steden die investeerden in mensvriendelijke autoluwe straten

Over dappere beslissingen en overwinningen

Hoewel het naoorlogse idee van autoluwe straten gepionierd werd in Nederland, zijn er inmiddels over de hele wereld gemeentes die de mensvriendelijkheid terugbrengen in de straten. Dit is het verhaal van drie dappere wereldsteden die hun autoluwe buurten tot een succes maakten.

 

New York

De Verenigde Staten van Amerika zijn hét land dat je met grote auto’s en eindeloze files associeert. Het is volkomen logisch dat meer en meer Amerikanen vragen om mensvriendelijke straten.

 

Jennings Play Street New York

Jennings Play Street in New York in augustus 2016. Tijdens de pandemie zijn veel van dit soort initiatieven permanent geworden / Bron: Street Lab

 

De pandemie heeft de vraag naar autoarme buurten alleen maar doen toenemen: nu mensen meer tijd rond hun huis doorbrengen dan ooit, willen ze dat die plek veilig en gezond is.

New York luistert naar haar mensen en vormt over de hele stad straten om tot autoluwe en autovrije zones. Van het Meatpacking District in Manhattan tot Jackson Heights in Queens: overal duiken deze groene, rustige paradijsjes op. Er wordt zelfs door de politiek en door architecten over nagedacht hoe ze Times Square autovrij kunnen maken.

 

Autovrije speelstraat New York

Autovrije speelstraat in New York / Bron: Jim Griffin via Flickr

 

Het effect op de veiligheid van deze nieuwe, mensvriendelijke straten is groot: Streetsblog deed onderzoek en concludeerde dat wanneer ‘auto’s van de rijbaan worden verbannen, het totale aantal ongevallen dramatisch daalt en verwondingen van voetgangers en fietsers verdwijnen bijna volledig verdwijnen’.

 

Parijs

Ook de Franse hoofdstad heeft de pandemie aangegrepen om haar visie op stadsmobiliteit grondig te herzien. Dankzij veel steun van burgemeester Anne Hidalgo breidt Parijs haar netwerk van gescheiden fietspaden groots uit. In de laatste jaren is er een verdrievoudiging van het aantal fietsparkeerplaatsen gezien. Hidalgo wil van Parijs een 100% fietsvriendelijke stad maken.

 

Rue Rivoli Parijs

Veel ruimte voor fietsers en voetgangers op de Rue Rivoli / Bron: Chabe01 via Wikimedia Commons

 

Als het aan burgemeester Hidalgo en duizenden Parijzenaars ligt, krijgt zelfs de wereldberoemde boulevard Champs-Élysées een autoluwe make-over. In dit plan staat de Arc de Triomphe niet langer op een drukke autorotonde, maar in een groot park.

 

Champs-Élysées Paris nieuw ontwerp park

Het ontwerp van de Champs-Élysées als park / Bron: Philippe Chiambaretta (architect van dit project)

 

Overigens komt de inspiratie voor deze vorm van stadsplanning rechtstreeks van onze noorderburen. Bekijk op YouTube de video Cities For People: How Paris & Barcelona Learned Urban Planning From Groningen om meer te ontdekken.

 

 

De voorbije jaren maakte Hidalgo van het vergroenen van Parijs een speerpunt van haar beleid. Ook de coronacrisis heeft ze aangegrepen om van Parijs meer en meer een “15 minutenstad” te maken, waarin de inwoners in 15 minuten alle voorzieningen moeten vinden die ze nodig hebben. Dit zal het milieu ontlasten en de straten minder druk maken, waardoor er ruimte ontstaat voor parken, speeltuinen, fietspaden, en andere aangename plekken.

 

Leestip: Trendy autoluw Barcelona: de verrassende voor- en nafoto’s

 

Oslo

Voor onze derde autoluwe stad trekken we naar het hoge noorden. In Oslo, de hoofdstad van Noorwegen, is men erin geslaagd om het aantal doden onder fietsers en voetgangers tot nul te brengen.

Oslo streeft naar een ‘Vision Zero’, naar nul verkeersdoden per jaar. Een belangrijke schakel om dit te bereiken is de vermindering van het aantal auto’s op de weg is. Oslo heeft meer dan duizend parkeerplaatsen aan de straatkant verwijderd, mensen aangemoedigd om het betaalbare en flexibele openbaar vervoersnetwerk te gebruiken, en meer fietspaden en voetpaden toegevoegd. Belangrijke gebieden zijn volledig afgesloten voor auto’s, waaronder de straten rond basisscholen.

 

Karl Johans Gate Oslo

Karl Johans Gate, de autovrije hoofdwinkelstraat van Oslo / Bron: Kjetil Ree via Wikmedia Commons

 

Rune Gjøs, directeur van de afdeling Mobiliteit van Oslo, zegt over zijn autoluwe straten:

‘De auto werd de eigenaar van onze steden, maar we zijn onze prioriteiten aan het bijstellen.’

Wij hopen dat Antwerpen zich aansluit bij deze drie steden en blijft investeren in mensvriendelijke, autoluwe straten.

Antwerpen Autoluw